ConsultManager 10 komt eraan!
De geheel vernieuwde ConsultManager nadert voltooiing. In de nieuwe trajectstructuur zijn voorheen aparte schermen geconsolideerd in een standaard layout, navigatie is gestroomlijnd en invoeropties zijn uitgebreid. De meer consistente schermopbouw en eenvoudiger bediening zorgen voor meer gebruiksgemak en een verbeterde gebruikservaring. De planning is om medio december te beginnen met de uitrol van ConsultManager 10.
Nog even geduld dus…
Prijsverlaging MyMindspace abonnementen
Ja, u leest het goed: de prijzen van de MyMindspace abonnementen gaan per 1 januari a.s. omlaag, niet omhoog! Het Basis abonnement gaat €19,75 per maand kosten (nu €22,25). Design en Pro gaan beide €24,75 kosten (nu respectievelijk 27,50 en 35,-) en Expert €29,75 (nu 40,50). Heeft u nog geen abonnement? Reeds ca. 150 collega’s gingen u voor en nu is een uitstekend moment om in te stappen! Bestel nu en ga pas vanaf 1-1-2020 betalen.
Nieuw: intake vragenlijst in ROM Manager aanbod

Het vragenlijst aanbod wordt binnenkort uitgebreid met een intake vragenlijst.
U kunt deze op maat maken voor uw eigen praktijk door in te stellen welke vragen wel en welke niet bij het invullen getoond moeten worden. Wilt u voor uw praktijk nog vragen toevoegen aan de vragenlijst, dan kunt u deze aan ons doorgeven.
Het voordeel van het online laten invullen van de intake vragenlijst is dat u deze direct beschikbaar hebt in ConsultManager. Tevens kunt u de intake vragenlijst standaard laten klaarzetten door deze op te nemen in een standaard MyMindspace programma.

Hoe haalt u meer uit MyMindspace?
  • Heeft u nu een Basis of Pro abonnement? Stap dan over op Design of Expert. Dit geeft u de mogelijkheid om zelf een standaard programma te maken voor alle nieuwe cliënten. Hierin geen inhoudelijke eHealth, maar wel allerlei standaard materiaal voor de nieuwe cliënt. Dit scheelt u tijd en de nieuwe cliënt is direct goed gestart! Zie ook de aparte tip elders in deze nieuwsbrief. Gezien de prijsverlaging is nu een goed moment om de overstap te doen!
  • Heeft u behoefte aan uitleg/instructie over bepaalde zaken, b.v. de berichtendienst voor collega’s/derden, sociale omgeving cliënt, inrichting standaard programma etc.? Neem contact op met de helpdesk voor een gratis meekijksessie (30 min) om u op weg te helpen!
MyMindspace tip: automatiseer standaard handelingen
Een eigen standaard programma bespaart u veel handelingen bij het opstarten van nieuwe cliënten. Ga als volgt te werk (MMS Design/Expert):1. Ga in MMS naar Programma’s en maak een nieuw programma aan.
2. Voeg de gewenste inhoud toe: standaard welkomsttekst/instructie, bestanden (PDF’s met praktijkinfo, algemene voorwaarden, afzegbeleid, privacyverklaring etc.), vragenlijst, dagboek.
3. Sla het programma op en koppel het aan uw organisatie.
4. Update in CSM de programmalijst en zet dit programma standaard in bij nieuwe cliënten.Voortaan doet u met een paar klikken waar voorheen diverse handelingen voor nodig waren en waar u zo 10-15 minuten per cliënt mee bezig was! De cliënt ziet bij inloggen een gevuld traject en kan direct aan de slag, een goed begin voor het gebruik van MyMIndspace als centraal cliëntportaal.
U kunt altijd later nog andere programma’s toevoegen met inhoudelijk behandelmateriaal.
De nieuwe GGZ ofwel de grote zorgclustermodel verdwijntruc van de NZa!
De afgelopen jaren is er veel te doen geweest over ‘de nieuwe GGZ’. Het huidige DBC systeem voldeed niet en daar werd een opvolger voor gezocht. Die opvolger werd gepresenteerd als het ‘Engelse model” ofwel het zorgclustermodel. Er is veel tijd besteed aan de uitwerking van dat systeem en de NZa heeft ook een pilot gedraaid waaraan instellingen en vrijgevestigden meededen (u ook?).
Dit voorjaar waren velen inclusief wijzelf in afwachting van de definitieve publicatie van de details van het zorgclustermodel. In mei was het dan zover en heeft de NZa het nieuwe GGZ model gepubliceerd, alleen… werd er opeens gesproken over het zorgprestatiemodel. Het zorgclustermodel bleek een stille dood gestorven en er werd met geen woord meer over gerept alsof het nooit bestaan had!
Per 1 januari 2022 wordt dus het zorgprestatiemodel ingevoerd als vervanger van de huidige systematiek in de bGGZ en sGGZ. Wij blijven deze ontwikkeling volgen en zullen de software hierop aanpassen.
Wordt de verbinding met ePraktijk verbroken als u even weg bent? Dan heeft uw computer waarschijnlijk een slaapprobleem! Controleer de slaapstandinstellingen: het scherm mag in slaap vallen, maar zorg ervoor dat de harde schijf niet te snel in slaap valt, want dan kan de verbinding met ePraktijk niet instandgehouden worden.
Privacy in de praktijk
Voldoet u al aan al uw wettelijke AVG verplichtingen zoals een verwerkingsregister en privacyverklaring? Of loopt u nog met het gevoel rond dat u de AVG binnen uw praktijk niet helemaal op orde heeft? Daarin bent u niet alleen, veel zorgprofessionals worstelen met de praktische implementatie.
Wat is er nu echt verplicht en wat is ruis die alleen maar voor extra kosten en werk zorgt?
Speciaal voor zorgpraktijken heeft Privacy Helder hiervoor een oplossing ontwikkeld. In enkele simpele stappen voorziet Privacy Helder u van de wettelijke verplichte documentatie en helpen daarnaast met een praktische, zorg specifieke uitwerking van de belangrijkste maatregelen. Zo krijgt u op slimme en praktische wijze overzicht en grip op de privacy van uw cliënten en personeel. Dat geeft rust. Bovendien zit het pakket ook boordevol praktische tips waarmee u morgen al de beveiliging van gegevens naar een hoger niveau kunt tillen. Daarnaast is er altijd extra hulp beschikbaar op het moment dat u het nodig heeft.
Reken nu af met het gevoel niet (helemaal) aan de wet te voldoen en klik hiervoor meer informatie.
Download ook snel de gratis whitepaper met vele praktische tips, specifiek voor de zorgpraktijk.
MyMindspace tip: rapportage 1-2-3 naar de huisarts
1. Voeg de huisarts/POH-GGZ toe aan de sociale omgeving van de MMS cliënt (in het cliëntprofiel).
2. Maak de brief/rapportage aan in CSM en klik op PDF NAAR MMS.
3. Maak in het MMS traject een nieuw bericht aan voor de huisarts/POH-GGZ en voeg de rapportage toe als PDF bijlage. Let op: de allereerste communicatie in een conversatie moet altijd een tekstbericht zijn, daarna kan een bijlage toegevoegd worden.
Ziekenboeg
Onze zeer gewaardeerde collega Karel Los is bij velen van u bekend als helpdesk medewerker en accountmanager voor de declaratieservice. Karel heeft 2 weken geleden een operatie ondergaan om een einde te maken aan de rugklachten waar hij al lange tijd last van had. Wij wensen hem een voorspoedig herstel en vragen uw begrip voor de allicht wat tragere afhandeling van uw vragen aan hem de komende weken.